Jest to scenariusz katechezy dla grupy przedszkolnej – sześciolatków. Każde dziecko, by zrozumieć, musi zobaczyć, dotknąć. Stąd też pomysł wykorzystania najprostszych pomocy dydaktycznych w celu przekazania w sposób prosty trudnych prawd religijnych.
Buduję „mocny dom” w moim sercu.
Oddział przedszkolny, grupa sześciolatków.
Cele katechezy:
Dziecko - wie, że trwałą budowlę stawia się na skale - zna perykopę Mt 7, 24-27 - wie, że słowa Boga należy słuchać i je wypełniać - wie, że Bóg do nas mówi słowami Pisma świętego, posługuje się ustami kapłana, rodziców, pani w szkole, przedszkolu itp. - potrafi słuchać i wypełniać słowa - współpracuje w grupie
Środki dydaktyczne: Pismo Święte, małe pudełko z piaskiem, małe pudełko z kamyczkami, obrazy domu zbudowanego na skale podczas wichury oraz domu na piasku podczas wichury,
Metody: opowiadanie, pokaz i obserwacja, zabawa
Faza wprowadzająca:
- Zdyscyplinowanie dzieci, modlitwa
- Pokaz pudełka z piaskiem i kamyczkami (dzieci dotykają piasku, kamyków)
- Odwołanie do doświadczeń dzieci: zabawy w piaskownicy, układania kamyków, pokaz obrazów (budowle z piasku niszczeją, podczas, gdy budowla z kamyków zachowuje się w czasie burzy, wiatrów, deszczu)
Faza realizacyjna:
- Każdy z nas jest budowniczym, buduje w swoim sercu niewidzialny dom: jedni budują na piasku, inni na skale…
- Opowiadanie: nieposłuszny Krzyś dostaje karę. Rozmowa na temat treści opowiadania – do wniosku: Krzyś zbudował swój dom na piasku.
- Uroczyste czytanie Pisma Świętego: Mt 7,24-27, analiza tekstu biblijnego :
· kto buduje na piasku, kto na skale wg słów Jezusa? · co znaczy słuchać i wypełniać słowa Jezusa? · dlaczego Krzyś budował na piasku? · jakie tego były konsekwencje?
- Nauka piosenki „Skałą i zbawieniem jest mój Jezus..”
Faza podsumowująca:
- Chętne dzieci wymyślają i przedstawiają scenki z życia, które obrazują co trzeba robić, by budować dom na skale. Dzieci są nagradzane nalepkami.
- Modlitwa końcowa: o dobre słuchanie i wypełnianie słów Jezusa
Uwagi:
Scenariusz obejmuje pierwszą część jednostki trwającą 30 min. Druga część trwająca 30 min. przewidziana jest na powtórzenie treści części pierwszej oraz utrwalającą pracę plastyczną.
Opracowała: Renata Witosz
|